Anda Suka Blog Ni ??

Tuesday 28 May 2013

ISTIQOMAH DALAM BERIBADAH



ISTIQOMAH menurut bahasa ertinya tetap teguh, terus menerus, konsisten atau teguh pendirian. Umar al-Khattab menjelaskan tentang istiqamoh dengan berkata:

Istiqomah itu tetap menurut perintah mengikuti perintah dan menjauhi larangan serta tidak menyimpang daripadanya”

“Daripada Aisyah r.ha., Nabi Muhammad SAW bersabda:Wahai manusia lakukanlah amalan mengikut keupayaan kamu. Sesungguhnya Allah tidak jemu sehinggalah kamu jemu. Amalan yang paling Allah sukai ialah amalan yang berterusan walaupun sedikit.”
(Riwayat al-Bukhari dan Muslim)



PERTAMA

Banyakkan berdoa. Doa khusus ialah minta Allah anugerahkan pada kita supaya sentiasa beristiqamah. Doa sebenarnya satu visi. Jika di minda ada tergambar untuk mendapatkan istiqamah sudah tentu jadi pendorong, apabila malas akan teringat pada visi.

KEDUA

Berkawanlah dengan mereka yang komited dengan kebaikan. Kawan baik ialah kawan yang membantu kita berbuat baik. Kawan baiklah kawan yang mendorong kita ke syurga. kawan yang baik ialah kawan yang menghalang kita daripada terjerumus ke neraka.

KETIGA

Untuk beristiqamah ialah dengan menulis matlamat yang kita nak capai dan lekatkan di mana-mana tempat di rumah atau pejabat serta mudah dilihat. Ia bertujuan supaya kita tidak mudah lupa maklumlah Ramadan datang setahun sekali.

KEEMPAT

Apabila sudah dapat kita tunaikan amalan yang kita nak beristiqamah, iaitu apabila amalan itu sudah mula sebati dengan jiwa kita buatlah kenduri iaitu raikanlah kejayaan kita itu dengan doa selamat dengan menjemput sahabat terdekat.

KELIMA

Ialah dengan berdialog dengan diri sendiri. Biar diri kita yang memujuk diri sendiri dengan membandingkan istaqamah orang-orang dulu. Sekiranya mereka dapat melakukannya kenapa kita tidak? Mereka juga manusia seperti kita.

KEENAM

Bayangkan pahala besar yang menanti kita apabila kita dapat beristiqamah. : ‘Semoga Allah menerima amalan kita dan amalanmu’”.



Says : Beristiqomah bukanla sesuatu yang mudah kecuali kite didik diri kite terus meneruskan dalam beribadat.contoh,bile kita dah ada niat untuk solat sunat Dhuha.amalkan hari2.jika kita meninggalkan 1 waktu kerana malas sudah tentu istiqomah kita tidak Berjaya.Jadi selamat Berjaya kepada sesiapa yang sedang mencuba menetapkan hati untuk terus dan terus beribadat tanpa jemu dan tanpa meninggalkan dan buat semula.kerana sebagai manusia bila sudah terbiasa meninggalkan pasti susah untuk kembali beristiqomah semula. Kata2 ini untuk mengingatkan diri sendiri yg sentiasa iman turun naik…gud luck!!!!

3 comments:

  1. terima kasih atas perkongsian tips ini.. sama-samalh kita beristiqamah. aaminn

    ReplyDelete
  2. Terima kasih ya kerana berkongsi tips ini. Saya doakan agar kita sama sama dapat istiqomah dalam melakukan ibadah kita ^^

    ReplyDelete
  3. syukran ats perkongsiannya.
    moga kita sama2 dpt beristiqomah dan berusaha meraih redhaNya. amin.

    ReplyDelete